DSSZ at Universität Bochum

Flashcards and summaries for DSSZ at the Universität Bochum

Arrow Arrow

It’s completely free

studysmarter schule studium
d

4.5 /5

studysmarter schule studium
d

4.8 /5

studysmarter schule studium
d

4.5 /5

studysmarter schule studium
d

4.8 /5

Study with flashcards and summaries for the course DSSZ at the Universität Bochum

Exemplary flashcards for DSSZ at the Universität Bochum on StudySmarter:

Lern-Test-/Prüfungsaufgaben

Exemplary flashcards for DSSZ at the Universität Bochum on StudySmarter:

Validität

Exemplary flashcards for DSSZ at the Universität Bochum on StudySmarter:

Definition Mehrsprachigkeit

Exemplary flashcards for DSSZ at the Universität Bochum on StudySmarter:

Register der Mehrsprachigkeit und Sprachkompetenz

Exemplary flashcards for DSSZ at the Universität Bochum on StudySmarter:

Scaffolding

Exemplary flashcards for DSSZ at the Universität Bochum on StudySmarter:

Wichtig für Spracherwerb

Exemplary flashcards for DSSZ at the Universität Bochum on StudySmarter:

Zipf´sches Gesetz

Exemplary flashcards for DSSZ at the Universität Bochum on StudySmarter:

  • Was sind typische Schwierigkeitsbereiche für DaF/DaZ- Lerner?

Exemplary flashcards for DSSZ at the Universität Bochum on StudySmarter:

Schwierigkeitsgrad von Aufgaben:

Zusammenspiel von ?

Exemplary flashcards for DSSZ at the Universität Bochum on StudySmarter:

Was sind die zentralen Stellschrauben von Aufgaben, um Lernziele zu erreichen?

Exemplary flashcards for DSSZ at the Universität Bochum on StudySmarter:

Welches Potenzial haben kompetenzorientierte Aufgaben in Bezug auf Sprachbildung?

Exemplary flashcards for DSSZ at the Universität Bochum on StudySmarter:

PISA Studien

Your peers in the course DSSZ at the Universität Bochum create and share summaries, flashcards, study plans and other learning materials with the intelligent StudySmarter learning app.

Get started now!

Flashcard Flashcard

Exemplary flashcards for DSSZ at the Universität Bochum on StudySmarter:

DSSZ

Lern-Test-/Prüfungsaufgaben

  •  Lernaufgaben: Lösen Lernen aus
  • Prüfungsaufgaben: Lernergebnis Prüfen

DSSZ

Validität

  • eine Aufgabe ist dann Valide, wenn sie das misst, was sie vorgibt zu Messen
  •  Im Chemie-Test Chemie Kompetenzen messen
  • Wie erhöhen? Transparenz der Lernziele/Anforderungen, Art der Aufgabenstellung

DSSZ

Definition Mehrsprachigkeit

 Man geht in seinem Alltag regelmäßig mit mehreren Sprachen um, erwartbarer Fall: nicht gleichmäßig ausgeprägt

DSSZ

Register der Mehrsprachigkeit und Sprachkompetenz

Alltagssprachgebrauch, Schulischer Sprachgebrauch: Werden unabhängig voneinander erworben und entwickelt

DSSZ

Scaffolding

  • Techniken, die dazu dienen SuS Handlungen selbstständig ausführen zu lassen

 z.B. Vorgabe eines Mustertexts als Scaffolding Instrument

DSSZ

Wichtig für Spracherwerb

  • Input muss verständlich sein

Sprache wird durch Gebrauch gelernt

  •  Input muss reichhaltig sein

Fertigkeiten sind unterschiedlich entwickelt

  •  Bewusstmachung hilft (Anforderungen bewusst machen) Kompetenzen, die erwartet werden, müssen geübt werden
  • Üben (Sprachwissen in Situationen einbetten z.B. Bewegungsverben mit der jeweiligen Bewegung lernen/singen: multimodal oder holistisch) 

DSSZ

Zipf´sches Gesetz

In jeder Sprache treten relativ wenige Elemente sehr häufig auf, viele Elemente eher selten.

DSSZ

  • Was sind typische Schwierigkeitsbereiche für DaF/DaZ- Lerner?

Artikel als typischer Schwierigkeitsbereich

  • Nomen stets mit Artikel kennzeichnen 
  • Folgefehler bewusst machen und als solche kennzeichnen

Nominalisierung

  • Wenn Nominalstil Textverständnis erschwert: in Verbalstil umformulieren lassen. (Nomen in Verb zurück)

Präpositionen

Verben

DSSZ

Schwierigkeitsgrad von Aufgaben:

Zusammenspiel von ?

  • Aufgabenmerkmalen (Anzahl an Informationseinheiten, Abstraktionsgrad z.B. Physik etwas beschreiben was man nicht anfassen und vorstellen kann, Kontextualisierung, Kleinschrittitgkeit ist die Aufgabe in einzelne Schritte unterteilt …)
  • SuS- Merkmalen (Motivation, Verarbeitungspräferenz, Weltwissen, fachliches Vorwissen, sprachlicher Wissensstand – wie viel ist automatisiert?)

DSSZ

Was sind die zentralen Stellschrauben von Aufgaben, um Lernziele zu erreichen?

  • Operatoren
  • Materialauswahl für die Aufgaben (bestimmt die Komplexität der Aufgaben)
  • Sozialformen (Gruppen- Partner- Einzelarbeit)
  • Wissensdimension und kognitive Prozessdimension
  • Aufgabenformate
  • Bearbeitungszeit
  • Grad an Komplexität

DSSZ

Welches Potenzial haben kompetenzorientierte Aufgaben in Bezug auf Sprachbildung?

  • Kompetenzorientierung steht im Unterschied zu Defizitorientierung
  • Fachliche Lernziele werden transparent (Voraussetzung für sprachliche Lernziele) z.B. Experiment durchführen und verschriftlichen
  • Kompetenzorientierung ist skalierbar
  • Merkmale kompetenzorientierter Aufgaben: In den Aufgaben ein Verbund von mehreren Dingen, an der Lebenswirklichkeit orientiert, komplex

 

DSSZ

PISA Studien

  •  Zusammenhang zwischen Schulleistung und Elternhaus nirgendwo so stark wie in Deutschland
  •  sozialer Status und Migrationshintergrund korrelieren stark

Sign up for free to see all flashcards and summaries for DSSZ at the Universität Bochum

Singup Image Singup Image
Wave

Other courses from your degree program

For your degree program German Studies at the Universität Bochum there are already many courses on StudySmarter, waiting for you to join them. Get access to flashcards, summaries, and much more.

Back to Universität Bochum overview page

Gedichtsanalyse

Mediävistik

Philosophie der Antike und des Mittelalters

What is StudySmarter?

What is StudySmarter?

StudySmarter is an intelligent learning tool for students. With StudySmarter you can easily and efficiently create flashcards, summaries, mind maps, study plans and more. Create your own flashcards e.g. for DSSZ at the Universität Bochum or access thousands of learning materials created by your fellow students. Whether at your own university or at other universities. Hundreds of thousands of students use StudySmarter to efficiently prepare for their exams. Available on the Web, Android & iOS. It’s completely free.

Awards

Best EdTech Startup in Europe

Awards
Awards

EUROPEAN YOUTH AWARD IN SMART LEARNING

Awards
Awards

BEST EDTECH STARTUP IN GERMANY

Awards
Awards

Best EdTech Startup in Europe

Awards
Awards

EUROPEAN YOUTH AWARD IN SMART LEARNING

Awards
Awards

BEST EDTECH STARTUP IN GERMANY

Awards

How it works

Top-Image

Get a learning plan

Prepare for all of your exams in time. StudySmarter creates your individual learning plan, tailored to your study type and preferences.

Top-Image

Create flashcards

Create flashcards within seconds with the help of efficient screenshot and marking features. Maximize your comprehension with our intelligent StudySmarter Trainer.

Top-Image

Create summaries

Highlight the most important passages in your learning materials and StudySmarter will create a summary for you. No additional effort required.

Top-Image

Study alone or in a group

StudySmarter automatically finds you a study group. Share flashcards and summaries with your fellow students and get answers to your questions.

Top-Image

Statistics and feedback

Always keep track of your study progress. StudySmarter shows you exactly what you have achieved and what you need to review to achieve your dream grades.

1

Learning Plan

2

Flashcards

3

Summaries

4

Teamwork

5

Feedback