Supply Chain Management at RWTH Aachen | Flashcards & Summaries

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Lernmaterialien für Supply Chain Management an der RWTH Aachen

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TESTE DEIN WISSEN

What are the Fundamental Conflicts and Examples for Indicators of the Driver Information?

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TESTE DEIN WISSEN

Fundamental Conflict:
- Information infrastructure: Complexity vs. benefits

Examples for Indicators / Metrics:
- Forecast horizon
- Frequency of update
- Forecast error
- Seasonal factors
- Variance from plan

=> The coordination of a SC requires appropriate information (e.g. about inventory, transportation or customers)


wesentlicher Zielkonflikt:
- Informationsinfrastruktur: Komplexität vs. Nutzen

exemplarische Kennzahlen / Metriken:
- Prognosehorizont
- Aktualisierungsfrequenz
- Prognosefehler
- Saisonale Faktoren
- Abweichung vom Plan

=> Entscheidungsrelevante Informationen (z. B. über Bestände, Transporte oder Kunden) sind zentrale Voraussetzung für die Koordination von Supply Chain

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TESTE DEIN WISSEN

Define the Lot Size.

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TESTE DEIN WISSEN

Lot Size (𝑸)
Lot or batch size is the quantity that a stage of a supply chain either produces or purchases at a time.


Losgröße (𝑸)
Menge eines (Vor-)Produktes, die von einer Stufe der Supply Chain hergestellt oder eingekauft wird.

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What is the difference between Supply-Driven Supply Chains and Demand-Driven Supply Chains?

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Supply-Driven Supply Chains: 

Maximizing the value created by observing the expected supply / availability of resources

Demand-Driven Supply Chains:

Maximizing the value created by observing the expected demand


Angebotsgesteuerte Lieferketten: 

Maximierung der Wertschöpfung durch Beobachtung des
erwarteten Angebots/Verfügbarkeit von Ressourcen.

Nachfragegesteuerte Lieferkette:

Maximierung der Wertschöpfung unter Berücksichtigung der erwarteten Nachfrage.

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What are the Fundamental Conflicts and Examples for Indicators of the Driver Transportation?

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Fundamental Conflict:
- Lead times: Short lead time vs. high utilization of transportation
- Choice of transportation mode (means of transport): Fixed costs and variable costs

Examples for Indicators / Metrics:
- Average inbound transportatin cost
- Average income shipment size
- Average outbound transportation cost
- Average outbound shipment size
- Fraction transported by mode


wesentlicher Zielkonflikt:
- Lieferzeiten: geringe Lieferzeit vs. hohe Auslastung der Transportmittel
- Verkehrsmittel: Fixkosten und variable Kosten

exemplarische Kennzahlen / Metriken:
- durchschnittliche Transportkosten des Wareneingangs
- durchschnittliche Losgröße des Wareneingangs
- durchschnittlicher Transportkosten des Warenausgangs
- durchschnittliche Losgröße des Warenausgangs
- Anteil der Transportmittel

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What are the Fundamental Conflicts and Examples for Indicators of the Driver Sourcing?

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TESTE DEIN WISSEN

Fundamental Conflicts:
- Manufacturing: In-house vs. outsourcing
- Number of suppliers: Single sourcing vs. multiple sourcing
- Supplier selection: Direct negotiation vs. auction

Examples for Indicators / Metrics:
- Average purchase price
- Range of purchase price
- Average purchase quantity
- Supply quality
- Supply lead time
- Supplier reliability


Beschaffung
wesentlicher Zielkonflikt

- Fertigung: Eigenfertigung vs. Fremdfertigung (in-/outsourcing)
- Anzahl der Lieferanten: Single Sourcing vs. Multiple Sourcing
- Auswahl der Lieferanten: direkte Verhandlungen vs. Ausschreibungen

exemplarische Kennzahlen / Metriken:
- durchschnittlicher Beschaffungspreis
- Fluktuation des Beschaffungspreises
- durchschnittliche Einkaufsmenge
- Lieferqualität
- Lieferfrist
- Verlässlichkeit des Lieferanten


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What are the Fundamental Conflicts and Examples for Indicators of the Driver Pricing?

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Fundamental Conflict:
- Pricing strategies: Fixed prices vs. variable prices
(e.g. discount campaigns, quantity discounts or tariff systems)
- Demand profiles: Every day low pricing vs. High-low pricing

Examples of Indicators / Metrics:
- Profit margin
- Incremental fixed cost per order
- Incremental variable cost per unit
- Average order size
- Range of periodic sales


Preisbildung
wesentlicher Zielkonflikt

- Preispolitik: konstante Preise vs. variable Preise
(z.B. Rabattaktionen, Mengenrabatte oder Tarifsysteme)
- Kundensegment: hochpreisig vs. niedrigpreisig

exemplarische Kennzahlen / Metriken:
- Gewinnspanne
- Fixkosten je Auftrag
- Variable Kosten je Einheit
- durchschnittlicher Auftragsumfang
- Spanne der periodischen Umsätze

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What are the advantages of a distribution center over direct delivery?

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TESTE DEIN WISSEN

- complete control over the distriution system

- Aggregation of orders and reduced disruption to stores

- Increase in the utilization of transports from the disribution center

- No uniform flow of information through company

- Suppliers may not provide the same responsiveness for individual orders


- koplette Kontrolle über das Distriutionssystem

- Aggregation von Bestellungen und geringere Störungen der Filialen

- Erhöhung der Auslastung der Transporte ab Disributionszentrum

- kein einheitlicher Informationsfluss durch Firma

- Lieferanten bieten möglicherweise nicht die geliche Reaktionsfähigkeit für Einzelbestellungen

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When/ Why could direct delivery be useful?

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TESTE DEIN WISSEN

- with very low and stochastically occurring demand

- if requirements of the profiles of a summary with other products

- Supplier's information system can be integrated with the company's information system


- bei sehr geringe und stochastisch auftretende Nachfrage

- wenn Anforderungen der Profukte einer Zusammenfassung mit anderen Produkten entgegenspricht, z.B. bei Gefahrgütern

- Informationssystem des Lieferanten kann mit dem Informationssystem der Firma integriert werden

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What's the Definition of Supply Chain?

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TESTE DEIN WISSEN

A supply chain consists of all parties involved, directly or indirectly, in fulfilling a customer request. The supply chain includes not only the manufacturer and suppliers, but also transporters, warehouses, retailers, and even customers themselves.
Furthermore, the scope includes the flows of products, funds and information.


Eine Supply Chain umfasst alle Akteure, die direkt oder indirekt in die Erfüllung von Kundenwünschen
eingebunden sind. 

Dies sind neben den Herstellern und deren Lieferanten auch die Transportunternehmen, Lagerhäuser, Händler und die Kunden selbst.

Der Betrachtungsgegenstand umfasst neben den Akteuren die Flüsse (vorwärts/rückwärts) der Güter,
Informationen und Finanzmittel. 

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What are the Fundamental Conflicts and Examples for Indicators of the Driver Facilites?

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TESTE DEIN WISSEN

Fundamental Conflict:
- Number of facilities: Centralized vs. decentralized
- Capacities of facilities: High utilization vs. excess capacities
- Flexibility: Adaptability of output quantity/product

Examples for Indicators / Metrics:
- Capacity
- Utilization
- Processing / setup / down / idle time
- Theoretical flow / cycle time of production
- Product variety


Standorte

wesentlicher Zielkonflikt
- Anzahl Standorte: zentral vs. dezentral
- Kapazitäten der Standorte: hohe Auslastung vs. verfügbare Kapazitäten
- Flexibilität: Anpassbarkeit der Ausbringungsmenge

exemplarische Kennzahlen / Metriken:
- Kapazität
- Auslastung
- Hauptzeit, Nebenzeit (Rüst-, Leer- und Ausfallzeiten)
- theoretische/faktische Produktions-/Durchlaufzeit
- Produktspektrum

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What are the Fundamental Conflicts and Examples for Indicators of the Driver Inventory?

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TESTE DEIN WISSEN

Fundamental Conflict:
- Cycle inventory: Carrying costs vs. replenishment costs
- Safety inventory: Capital commitment vs. service level/lost sales
- Seasonal inventory: Carrying seasonal inventory vs. cost of flexible production rate

Examples for Indicators / Metrics:
- Average inventory
- Average cycle inventory
- Average replenishment batch size
- Average safety inventory
- Alpha/beta level of service (service level, fill rate)


wesentlicher Zielkonflikt:
- Sicherheitsbestände:
Kapitalbindung vs. Lieferfähigkeit

- Zyklusinventur: Lagerkosten vs. Wiederbeschaffungskosten

- Saisonale Bestände: Saisonale Lagerhaltung vs. Kosten der flexiblen Produktionsrate

exemplarische Kennzahlen / Metriken:
- durchschnittlicher Bestand
- durchschnittlicher Bestandsumschlag
- durchschnittliche Beschaffungslosgröße
- durchschnittlicher Sicherheitsbestand
- alpha-/beta-Servicegrad (service level, fill rate)

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TESTE DEIN WISSEN

Discribe the Information Centralization – Aggregation of Information.

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TESTE DEIN WISSEN

- Inventory of every stocking location is globally visible through information systems
- Orders are fulfilled by the closest location with stock
- In case of delivery problems, another stocking location fulfils the order
- Advantages:
– Higher responsiveness
– Lower transportation costs
– Higher product availability
– Lower safety inventory
=> Examples: Walmart, Amazon


Virtuelle Aggregation – Informationsaggregation
- Lagerbestände jedes Lagers sind durch Informationssysteme global sichtbar
- Bestellungen werden durch örtlich nächstliegende Lager erfüllt
- Bei Lieferschwierigkeiten erfolgt die Belieferung durch ein anderes Lager
- Vorteil:
– höhere Reaktionsfähigkeit
– geringere Transportkosten
– höhere Produktverfügbarkeit
– niedrigerer Sicherheitsbestand
=> Beispiele: Wal-Mart, Amazon

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Q:

What are the Fundamental Conflicts and Examples for Indicators of the Driver Information?

A:

Fundamental Conflict:
- Information infrastructure: Complexity vs. benefits

Examples for Indicators / Metrics:
- Forecast horizon
- Frequency of update
- Forecast error
- Seasonal factors
- Variance from plan

=> The coordination of a SC requires appropriate information (e.g. about inventory, transportation or customers)


wesentlicher Zielkonflikt:
- Informationsinfrastruktur: Komplexität vs. Nutzen

exemplarische Kennzahlen / Metriken:
- Prognosehorizont
- Aktualisierungsfrequenz
- Prognosefehler
- Saisonale Faktoren
- Abweichung vom Plan

=> Entscheidungsrelevante Informationen (z. B. über Bestände, Transporte oder Kunden) sind zentrale Voraussetzung für die Koordination von Supply Chain

Q:

Define the Lot Size.

A:

Lot Size (𝑸)
Lot or batch size is the quantity that a stage of a supply chain either produces or purchases at a time.


Losgröße (𝑸)
Menge eines (Vor-)Produktes, die von einer Stufe der Supply Chain hergestellt oder eingekauft wird.

Q:

What is the difference between Supply-Driven Supply Chains and Demand-Driven Supply Chains?

A:

Supply-Driven Supply Chains: 

Maximizing the value created by observing the expected supply / availability of resources

Demand-Driven Supply Chains:

Maximizing the value created by observing the expected demand


Angebotsgesteuerte Lieferketten: 

Maximierung der Wertschöpfung durch Beobachtung des
erwarteten Angebots/Verfügbarkeit von Ressourcen.

Nachfragegesteuerte Lieferkette:

Maximierung der Wertschöpfung unter Berücksichtigung der erwarteten Nachfrage.

Q:

What are the Fundamental Conflicts and Examples for Indicators of the Driver Transportation?

A:

Fundamental Conflict:
- Lead times: Short lead time vs. high utilization of transportation
- Choice of transportation mode (means of transport): Fixed costs and variable costs

Examples for Indicators / Metrics:
- Average inbound transportatin cost
- Average income shipment size
- Average outbound transportation cost
- Average outbound shipment size
- Fraction transported by mode


wesentlicher Zielkonflikt:
- Lieferzeiten: geringe Lieferzeit vs. hohe Auslastung der Transportmittel
- Verkehrsmittel: Fixkosten und variable Kosten

exemplarische Kennzahlen / Metriken:
- durchschnittliche Transportkosten des Wareneingangs
- durchschnittliche Losgröße des Wareneingangs
- durchschnittlicher Transportkosten des Warenausgangs
- durchschnittliche Losgröße des Warenausgangs
- Anteil der Transportmittel

Q:

What are the Fundamental Conflicts and Examples for Indicators of the Driver Sourcing?

A:

Fundamental Conflicts:
- Manufacturing: In-house vs. outsourcing
- Number of suppliers: Single sourcing vs. multiple sourcing
- Supplier selection: Direct negotiation vs. auction

Examples for Indicators / Metrics:
- Average purchase price
- Range of purchase price
- Average purchase quantity
- Supply quality
- Supply lead time
- Supplier reliability


Beschaffung
wesentlicher Zielkonflikt

- Fertigung: Eigenfertigung vs. Fremdfertigung (in-/outsourcing)
- Anzahl der Lieferanten: Single Sourcing vs. Multiple Sourcing
- Auswahl der Lieferanten: direkte Verhandlungen vs. Ausschreibungen

exemplarische Kennzahlen / Metriken:
- durchschnittlicher Beschaffungspreis
- Fluktuation des Beschaffungspreises
- durchschnittliche Einkaufsmenge
- Lieferqualität
- Lieferfrist
- Verlässlichkeit des Lieferanten


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Q:

What are the Fundamental Conflicts and Examples for Indicators of the Driver Pricing?

A:

Fundamental Conflict:
- Pricing strategies: Fixed prices vs. variable prices
(e.g. discount campaigns, quantity discounts or tariff systems)
- Demand profiles: Every day low pricing vs. High-low pricing

Examples of Indicators / Metrics:
- Profit margin
- Incremental fixed cost per order
- Incremental variable cost per unit
- Average order size
- Range of periodic sales


Preisbildung
wesentlicher Zielkonflikt

- Preispolitik: konstante Preise vs. variable Preise
(z.B. Rabattaktionen, Mengenrabatte oder Tarifsysteme)
- Kundensegment: hochpreisig vs. niedrigpreisig

exemplarische Kennzahlen / Metriken:
- Gewinnspanne
- Fixkosten je Auftrag
- Variable Kosten je Einheit
- durchschnittlicher Auftragsumfang
- Spanne der periodischen Umsätze

Q:

What are the advantages of a distribution center over direct delivery?

A:

- complete control over the distriution system

- Aggregation of orders and reduced disruption to stores

- Increase in the utilization of transports from the disribution center

- No uniform flow of information through company

- Suppliers may not provide the same responsiveness for individual orders


- koplette Kontrolle über das Distriutionssystem

- Aggregation von Bestellungen und geringere Störungen der Filialen

- Erhöhung der Auslastung der Transporte ab Disributionszentrum

- kein einheitlicher Informationsfluss durch Firma

- Lieferanten bieten möglicherweise nicht die geliche Reaktionsfähigkeit für Einzelbestellungen

Q:

When/ Why could direct delivery be useful?

A:

- with very low and stochastically occurring demand

- if requirements of the profiles of a summary with other products

- Supplier's information system can be integrated with the company's information system


- bei sehr geringe und stochastisch auftretende Nachfrage

- wenn Anforderungen der Profukte einer Zusammenfassung mit anderen Produkten entgegenspricht, z.B. bei Gefahrgütern

- Informationssystem des Lieferanten kann mit dem Informationssystem der Firma integriert werden

Q:

What's the Definition of Supply Chain?

A:

A supply chain consists of all parties involved, directly or indirectly, in fulfilling a customer request. The supply chain includes not only the manufacturer and suppliers, but also transporters, warehouses, retailers, and even customers themselves.
Furthermore, the scope includes the flows of products, funds and information.


Eine Supply Chain umfasst alle Akteure, die direkt oder indirekt in die Erfüllung von Kundenwünschen
eingebunden sind. 

Dies sind neben den Herstellern und deren Lieferanten auch die Transportunternehmen, Lagerhäuser, Händler und die Kunden selbst.

Der Betrachtungsgegenstand umfasst neben den Akteuren die Flüsse (vorwärts/rückwärts) der Güter,
Informationen und Finanzmittel. 

Q:

What are the Fundamental Conflicts and Examples for Indicators of the Driver Facilites?

A:

Fundamental Conflict:
- Number of facilities: Centralized vs. decentralized
- Capacities of facilities: High utilization vs. excess capacities
- Flexibility: Adaptability of output quantity/product

Examples for Indicators / Metrics:
- Capacity
- Utilization
- Processing / setup / down / idle time
- Theoretical flow / cycle time of production
- Product variety


Standorte

wesentlicher Zielkonflikt
- Anzahl Standorte: zentral vs. dezentral
- Kapazitäten der Standorte: hohe Auslastung vs. verfügbare Kapazitäten
- Flexibilität: Anpassbarkeit der Ausbringungsmenge

exemplarische Kennzahlen / Metriken:
- Kapazität
- Auslastung
- Hauptzeit, Nebenzeit (Rüst-, Leer- und Ausfallzeiten)
- theoretische/faktische Produktions-/Durchlaufzeit
- Produktspektrum

Q:

What are the Fundamental Conflicts and Examples for Indicators of the Driver Inventory?

A:

Fundamental Conflict:
- Cycle inventory: Carrying costs vs. replenishment costs
- Safety inventory: Capital commitment vs. service level/lost sales
- Seasonal inventory: Carrying seasonal inventory vs. cost of flexible production rate

Examples for Indicators / Metrics:
- Average inventory
- Average cycle inventory
- Average replenishment batch size
- Average safety inventory
- Alpha/beta level of service (service level, fill rate)


wesentlicher Zielkonflikt:
- Sicherheitsbestände:
Kapitalbindung vs. Lieferfähigkeit

- Zyklusinventur: Lagerkosten vs. Wiederbeschaffungskosten

- Saisonale Bestände: Saisonale Lagerhaltung vs. Kosten der flexiblen Produktionsrate

exemplarische Kennzahlen / Metriken:
- durchschnittlicher Bestand
- durchschnittlicher Bestandsumschlag
- durchschnittliche Beschaffungslosgröße
- durchschnittlicher Sicherheitsbestand
- alpha-/beta-Servicegrad (service level, fill rate)

Q:

Discribe the Information Centralization – Aggregation of Information.

A:

- Inventory of every stocking location is globally visible through information systems
- Orders are fulfilled by the closest location with stock
- In case of delivery problems, another stocking location fulfils the order
- Advantages:
– Higher responsiveness
– Lower transportation costs
– Higher product availability
– Lower safety inventory
=> Examples: Walmart, Amazon


Virtuelle Aggregation – Informationsaggregation
- Lagerbestände jedes Lagers sind durch Informationssysteme global sichtbar
- Bestellungen werden durch örtlich nächstliegende Lager erfüllt
- Bei Lieferschwierigkeiten erfolgt die Belieferung durch ein anderes Lager
- Vorteil:
– höhere Reaktionsfähigkeit
– geringere Transportkosten
– höhere Produktverfügbarkeit
– niedrigerer Sicherheitsbestand
=> Beispiele: Wal-Mart, Amazon

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