Competition Policy

Karteikarten und Zusammenfassungen für Competition Policy an der Universität zu Köln

Arrow Arrow

Komplett kostenfrei

studysmarter schule studium
d

4.5 /5

studysmarter schule studium
d

4.8 /5

studysmarter schule studium
d

4.5 /5

studysmarter schule studium
d

4.8 /5

Lerne jetzt mit Karteikarten und Zusammenfassungen für den Kurs Competition Policy an der Universität zu Köln.

Beispielhafte Karteikarten für Competition Policy an der Universität zu Köln auf StudySmarter:

Pivot analysis

Beispielhafte Karteikarten für Competition Policy an der Universität zu Köln auf StudySmarter:

Evaluate market power

Beispielhafte Karteikarten für Competition Policy an der Universität zu Köln auf StudySmarter:

Single vs. Multi-firm dominance

Beispielhafte Karteikarten für Competition Policy an der Universität zu Köln auf StudySmarter:

Market power in theory vs. practical measure difficulties

Beispielhafte Karteikarten für Competition Policy an der Universität zu Köln auf StudySmarter:

Three types of efficiency

Beispielhafte Karteikarten für Competition Policy an der Universität zu Köln auf StudySmarter:

Defining relevant market from empirical evidence

Beispielhafte Karteikarten für Competition Policy an der Universität zu Köln auf StudySmarter:

UPP test-part of SIEC

Beispielhafte Karteikarten für Competition Policy an der Universität zu Köln auf StudySmarter:

SIEC approach for market definition

Beispielhafte Karteikarten für Competition Policy an der Universität zu Köln auf StudySmarter:

SSNIP operational
Further details

Beispielhafte Karteikarten für Competition Policy an der Universität zu Köln auf StudySmarter:

SSNIP operational
Price analysis

Beispielhafte Karteikarten für Competition Policy an der Universität zu Köln auf StudySmarter:

Market definition - geographic dimension

Beispielhafte Karteikarten für Competition Policy an der Universität zu Köln auf StudySmarter:

Market simulation
Procedure

Kommilitonen im Kurs Competition Policy an der Universität zu Köln. erstellen und teilen Zusammenfassungen, Karteikarten, Lernpläne und andere Lernmaterialien mit der intelligenten StudySmarter Lernapp. Jetzt mitmachen!

Jetzt mitmachen!

Flashcard Flashcard

Beispielhafte Karteikarten für Competition Policy an der Universität zu Köln auf StudySmarter:

Competition Policy

Pivot analysis
  • Pivotal: unavoidable trading partner
    • market power by withholding capacity
    • monopoly over some residual demand
  • Ability to raise price over competitive price

Measures

  • Residual Supply Index (RSI): (Difference of own capacity and) competitors capacity divided by demand
    • Example: german power producers -> not pivotal even at high residual demand
  • Pivotal Supply Index (PSI): time span of pivotal power

Competition Policy

Evaluate market power
  • Market Structure -> Concentration ratios
    • market concentration/shares
    • Buyer power
    • potential competition
  • Increasing consideration conduct
    • Raise prices
    • withhold capacity
    • lower quality
    • Hirschmann-Herfindahl Index (HHI), Pivot analysis: Pivotal/residual supply index (PSI/RSI)
  • Expected conduct/ performance -> Game-theoretical simulation
    • price mark-ups (Lerner Index)
    • Price differences geograph./time
    • Capacity

Competition Policy

Single vs. Multi-firm dominance
  • Single
    • Cournot-Monopoly
    • Stackelberg (price taker)
  • Multi
    • Oligopoly: Cournot or Bertrand
    • Supply function equilibira
    • Plus: stability and sovereignty inside oligopoly, no buyer power

Competition Policy

Market power in theory vs. practical measure difficulties
  1. Abuse of dominance vs: circular argumentation
  2. Raise of prices above marginal cost vs. no large market power for revenue over fixed costs
  3. Super-normal economics profits vs. difficult measure (in comparison to inefficiency)
  4. Large market share alone, contradiction to a combination of high quality and low cost

Competition Policy

Three types of efficiency
  • Allocative effciency
    • high margins and prices
    • under-consumption
    • unmet potential gaines from trades
  • Productive efficiency
    • in production technology
    • over- vs. under-investment
  • Dynamic efficiency: lack of innovation

Competition Policy

Defining relevant market from empirical evidence
  1. Qualitative assessment
    • What characteristics are relevant (for new products)?
    • Overlapping target groups by advertising
  2. Existing market reports/research from third parties
  3. Internal documents/ public/ press statements
    • BUT: biased or wrong information from competition law perspective
  4. Survey, direct approach to customers
    • BUT: Diversion between stated and true preferences, biases (like framing) might be present
  5. Simple quantitative techniques
    • e.g. entry analysis or price correlation analysis
  6. Advanced quantitative techniques
    • Cross-elasticities for demand-modelling (substitutability)
    • Performance-concentration analysis: 

Competition Policy

UPP test-part of SIEC

Upward Pricing Pressure (UPP): Concept for mergers with differentiated products

  • First order: Incentives for ex-post price raises
  • More direct analysis of competitive effects (market definition not primary)
  • BUT: Only indicator for competition problems in markets with differentiated goods

Competition Policy

SIEC approach for market definition
  • Focus on competition rather than market position (cf. SSNIP)
  • Merger is prohibited if Significant Impediment to Effective Competition exists
  • Behaviour of competitors plays a role
  • cf. Upward Pricing Pressure (UPP)
  • Solves SSNIP problems
    • Differentiated products
    • Difference in competitive pressure between products

Competition Policy

SSNIP operational
Further details
  • Preferences about substitutability: survey and market research studies needed
  • Time dependent markets, specific separate markets with distinct circumstances
  • After-markets, secondary markets: SSNIP applicable but definition might differ
  • Consistency of market definition (over time): changes in preferences and technological setup might change

Competition Policy

SSNIP operational
Price analysis
  • Own-price elasticity: profitability of price-increase, econometric estimation
  • Cross-price elasticities: Competitive specifications and constraints by other products, econometric estimation
  • Price correlation test: Positive correlation over time to another product
    • optional external demand/supply shock analysis
    • Spurious correlation vs. separate markets
  • Price differences: cf. price correlation test, not sufficient on its own

Competition Policy

Market definition - geographic dimension
  • Role of imports
    • Shipment test (Elzinga/Hogarty 1973): little in from outside and little out from inside
    • Few but large shipments?
  • (Relative) transportation costs: price differences vs. transportation costs
  • Travel time: e.g. local grocery stores, airports
  • Other: e.g. Consumer preferences diverging over and across countries (e.g. media markets)

Competition Policy

Market simulation
Procedure

Cost curve of competitors (-i) + aggregate demand
-> Residual demand + Cost curve of firm i
-> Compare RD and cost for firm i​​​​

Melde dich jetzt kostenfrei an um alle Karteikarten und Zusammenfassungen für Competition Policy an der Universität zu Köln zu sehen

Singup Image Singup Image
Wave

Andere Kurse aus deinem Studiengang

Für deinen Studiengang Economics an der Universität zu Köln gibt es bereits viele Kurse auf StudySmarter, denen du beitreten kannst. Karteikarten, Zusammenfassungen und vieles mehr warten auf dich.

Zurück zur Universität zu Köln Übersichtsseite

Was ist StudySmarter?

Was ist StudySmarter?

StudySmarter ist eine intelligente Lernapp für Studenten. Mit StudySmarter kannst du dir effizient und spielerisch Karteikarten, Zusammenfassungen, Mind-Maps, Lernpläne und mehr erstellen. Erstelle deine eigenen Karteikarten z.B. für Competition Policy an der Universität zu Köln oder greife auf tausende Lernmaterialien deiner Kommilitonen zu. Egal, ob an deiner Uni oder an anderen Universitäten. Hunderttausende Studierende bereiten sich mit StudySmarter effizient auf ihre Klausuren vor. Erhältlich auf Web, Android & iOS. Komplett kostenfrei. Keine Haken.

Awards

Bestes EdTech Startup in Deutschland

Awards
Awards

European Youth Award in Smart Learning

Awards
Awards

Bestes EdTech Startup in Europa

Awards
Awards

Bestes EdTech Startup in Deutschland

Awards
Awards

European Youth Award in Smart Learning

Awards
Awards

Bestes EdTech Startup in Europa

Awards

So funktioniert's

Top-Image

Individueller Lernplan

StudySmarter erstellt dir einen individuellen Lernplan, abgestimmt auf deinen Lerntyp.

Top-Image

Erstelle Karteikarten

Erstelle dir Karteikarten mit Hilfe der Screenshot-, und Markierfunktion, direkt aus deinen Inhalten.

Top-Image

Erstelle Zusammenfassungen

Markiere die wichtigsten Passagen in deinen Dokumenten und bekomme deine Zusammenfassung.

Top-Image

Lerne alleine oder im Team

StudySmarter findet deine Lerngruppe automatisch. Teile deine Lerninhalte mit Freunden und erhalte Antworten auf deine Fragen.

Top-Image

Statistiken und Feedback

Behalte immer den Überblick über deinen Lernfortschritt. StudySmarter führt dich zur Traumnote.

1

Lernplan

2

Karteikarten

3

Zusammenfassungen

4

Teamwork

5

Feedback