User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen

Karteikarten und Zusammenfassungen für User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen

Arrow Arrow

Komplett kostenfrei

studysmarter schule studium
d

4.5 /5

studysmarter schule studium
d

4.8 /5

studysmarter schule studium
d

4.5 /5

studysmarter schule studium
d

4.8 /5

Lerne jetzt mit Karteikarten und Zusammenfassungen für den Kurs User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen.

Beispielhafte Karteikarten für User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen auf StudySmarter:

Cognitive Perspective

Beispielhafte Karteikarten für User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen auf StudySmarter:

❗️Experiential Perspective on HCI

Beispielhafte Karteikarten für User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen auf StudySmarter:

Difference between Usability & User Experience

Beispielhafte Karteikarten für User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen auf StudySmarter:

UX is about subjective feeling

Beispielhafte Karteikarten für User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen auf StudySmarter:

Subjective-objective

Beispielhafte Karteikarten für User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen auf StudySmarter:

2 meanings of positive (Hedonic & Eudaimonic)

Beispielhafte Karteikarten für User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen auf StudySmarter:

Modern HCI, interaction design

Beispielhafte Karteikarten für User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen auf StudySmarter:

UX is about positive psychology

Beispielhafte Karteikarten für User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen auf StudySmarter:

UX = creating possibilities

Beispielhafte Karteikarten für User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen auf StudySmarter:

Herzberg's Two-factor model, Product & Experience Level attribute

Beispielhafte Karteikarten für User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen auf StudySmarter:

Example exercise to remember meaningful and/or enjoyable moment

Beispielhafte Karteikarten für User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen auf StudySmarter:

❗️Emotional Perspective in HCI

Kommilitonen im Kurs User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen. erstellen und teilen Zusammenfassungen, Karteikarten, Lernpläne und andere Lernmaterialien mit der intelligenten StudySmarter Lernapp. Jetzt mitmachen!

Jetzt mitmachen!

Flashcard Flashcard

Beispielhafte Karteikarten für User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen auf StudySmarter:

User Experience Design by Marc Hassenzahl

Cognitive Perspective

Rooted in a culture of objectivity

e.g. Usability, Time-on-task

User Experience Design by Marc Hassenzahl

❗️Experiential Perspective on HCI

  • Feeling related to other people is a crucial human need.
  • e.g. Elderly people often miss the presence of others
  • But the telephone is not the best solution.
  • The telephone imposes a form of usage primarily constrained by technology, not by emotions and psychological needs. Design and Ergonomics focus on form and usability. The conceptual approach is only rarely questioned .
  • An alternative: Always on, focus on joint action as a means to feel close. Joint: creating of, rather than, talking about, experiences.

User Experience Design by Marc Hassenzahl

Difference between Usability & User Experience

  • Usability
    Product efficiency, effectiveness, satisfaction, focuses on the product
  • User Experience
    Interaction, how user feels, focuses on how products fit in user’s life

User Experience Design by Marc Hassenzahl

UX is about subjective feeling

  • You can enjoy using a system with plenty of usability problems as long as you know how to solve them
  • It’s not easy to predict how problems are experienced based on objective attributes

User Experience Design by Marc Hassenzahl

Subjective-objective

  • Although subjective-objective distinction is obvious, subjective-objective relationship is not easy to guess
  • For example:
    • Stress due to usability problems
    • Stress model: objective situation leads to coping (how users work on it) leads to subjective feelings

User Experience Design by Marc Hassenzahl

2 meanings of positive (Hedonic & Eudaimonic)

  • Hedonic
    • Enjoyable, „The happy life“
    • Well-being = pleasure attainment & pain avoidance
  • Eudaimonic
    • Meaningful, „The good life“
    • Self-realization where well-being is seen as the full functioning of the person

User Experience Design by Marc Hassenzahl

Modern HCI, interaction design

  • Interaction design focuses on the subjectives
  • Big on phenomenology, lived experience, humanistic
  • New change: from usability labs into the ‚wild‘
  • in situ user studies, sampling experiences, ethnographic studies in people’s homes & streets
  • Design in context: single case studies, autobiographic design

User Experience Design by Marc Hassenzahl

UX is about positive psychology

  • Psychology is not focusing about positive things so far
  • Since WWII, psychology became a science largely about healing –> neglects fulfilled individual & thriving community
  • Absence of the negative things ≠ Positive

User Experience Design by Marc Hassenzahl

UX = creating possibilities

  • UX = creating possibilities instead of avoiding problems
  • Possibility-Driven Design
    • Prosthetic legs use less energy than natural legs
    • Tamagotchi adding new possibility to create relatedness, but not solving loneliness

User Experience Design by Marc Hassenzahl

Herzberg's Two-factor model, Product & Experience Level attribute

  • Hygiene factors
    • Feature & functionality of the product
    • Product-level attributes: easy, efficient, etc
  • Motivators
    • Not in the product but in the experience you create with the product
    • Experience-level attributes: closeness, memories, etc
    • e.g. with smartphone: contacting loved ones, recording moments with children

User Experience Design by Marc Hassenzahl

Example exercise to remember meaningful and/or enjoyable moment

  • What did you do:
    I rode the mountain bike. I stopped at a certain scenic lookout, made a pause and admired the beautiful, deserted spot.
  • How did you feel:
    I felt free.
  • Which “things” played a major role in “mediating” the experience.
    My bike, a bench, nature

User Experience Design by Marc Hassenzahl

❗️Emotional Perspective in HCI

  • Aesthetics and hedonics
  • Computers as lifestyle objects
  • e.g. Apple
  • Bloch, 1995: The product appearance has the power to repel or attract a customer.
  • Raymond Loewey: „Between two products equal in price, function and quality, the better looking will outsell“
  • Source of information for the user, inferring other qualities
  • Source of everyday quality in life
  • A route to sustainability: e.g. material product: you want to preserve it

Melde dich jetzt kostenfrei an um alle Karteikarten und Zusammenfassungen für User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen zu sehen

Singup Image Singup Image
Wave

Andere Kurse aus deinem Studiengang

Für deinen Studiengang Human Computer Interaction an der Universität Siegen gibt es bereits viele Kurse auf StudySmarter, denen du beitreten kannst. Karteikarten, Zusammenfassungen und vieles mehr warten auf dich.

Zurück zur Universität Siegen Übersichtsseite

A&O Psychologie

User Experience Design

A&O Psychology

CSCL by Depe

CSCL by Depe

CSCW by Depe

Was ist StudySmarter?

Was ist StudySmarter?

StudySmarter ist eine intelligente Lernapp für Studenten. Mit StudySmarter kannst du dir effizient und spielerisch Karteikarten, Zusammenfassungen, Mind-Maps, Lernpläne und mehr erstellen. Erstelle deine eigenen Karteikarten z.B. für User Experience Design by Marc Hassenzahl an der Universität Siegen oder greife auf tausende Lernmaterialien deiner Kommilitonen zu. Egal, ob an deiner Uni oder an anderen Universitäten. Hunderttausende Studierende bereiten sich mit StudySmarter effizient auf ihre Klausuren vor. Erhältlich auf Web, Android & iOS. Komplett kostenfrei. Keine Haken.

Awards

Bestes EdTech Startup in Deutschland

Awards
Awards

European Youth Award in Smart Learning

Awards
Awards

Bestes EdTech Startup in Europa

Awards
Awards

Bestes EdTech Startup in Deutschland

Awards
Awards

European Youth Award in Smart Learning

Awards
Awards

Bestes EdTech Startup in Europa

Awards

So funktioniert's

Top-Image

Individueller Lernplan

StudySmarter erstellt dir einen individuellen Lernplan, abgestimmt auf deinen Lerntyp.

Top-Image

Erstelle Karteikarten

Erstelle dir Karteikarten mit Hilfe der Screenshot-, und Markierfunktion, direkt aus deinen Inhalten.

Top-Image

Erstelle Zusammenfassungen

Markiere die wichtigsten Passagen in deinen Dokumenten und bekomme deine Zusammenfassung.

Top-Image

Lerne alleine oder im Team

StudySmarter findet deine Lerngruppe automatisch. Teile deine Lerninhalte mit Freunden und erhalte Antworten auf deine Fragen.

Top-Image

Statistiken und Feedback

Behalte immer den Überblick über deinen Lernfortschritt. StudySmarter führt dich zur Traumnote.

1

Lernplan

2

Karteikarten

3

Zusammenfassungen

4

Teamwork

5

Feedback