EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie

Karteikarten und Zusammenfassungen für EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie

Arrow Arrow

Komplett kostenfrei

studysmarter schule studium
d

4.5 /5

studysmarter schule studium
d

4.8 /5

studysmarter schule studium
d

4.5 /5

studysmarter schule studium
d

4.8 /5

Lerne jetzt mit Karteikarten und Zusammenfassungen für den Kurs EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie.

Beispielhafte Karteikarten für EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie auf StudySmarter:

What are typical applications based on DENM?

Beispielhafte Karteikarten für EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie auf StudySmarter:

What are the main differences between CAM and DENM?

Beispielhafte Karteikarten für EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie auf StudySmarter:

What are typical applications based on CAM?

Beispielhafte Karteikarten für EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie auf StudySmarter:

What are typical applications based on infrastructure messages?

Beispielhafte Karteikarten für EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie auf StudySmarter:

What are the advantages of C-ACC over ACC?

Beispielhafte Karteikarten für EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie auf StudySmarter:

Which factors influence the communication range?

Beispielhafte Karteikarten für EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie auf StudySmarter:

What are typical effects influencing the propagation of electromagnetic waves?

Beispielhafte Karteikarten für EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie auf StudySmarter:

Which limitations have the free-space model and the two-way model

Beispielhafte Karteikarten für EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie auf StudySmarter:

Which factors influence the free-space path loss?

Beispielhafte Karteikarten für EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie auf StudySmarter:

How do you expect the free-space transmission range for commercial Wi-Fi at 2.4 GHz in comparison to 5.9 GHz?

Beispielhafte Karteikarten für EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie auf StudySmarter:

Explain the parameters of statistical channel models

Beispielhafte Karteikarten für EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie auf StudySmarter:

What is the principle of link budget calculation?

Kommilitonen im Kurs EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie. erstellen und teilen Zusammenfassungen, Karteikarten, Lernpläne und andere Lernmaterialien mit der intelligenten StudySmarter Lernapp. Jetzt mitmachen!

Jetzt mitmachen!

Flashcard Flashcard

Beispielhafte Karteikarten für EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie auf StudySmarter:

EM3: Car-to-X Communication

What are typical applications based on DENM?

DENM = Decentralized Environmental Notification Message

- Emergency vehicle warning

- Emergency brake light

- Stationary vehicle

- Traffic jam ahead warning

- Road works warning

EM3: Car-to-X Communication

What are the main differences between CAM and DENM?

CAM

  • sent always
  • contains general information about vehicle

DENM

  • sent only when hazard occurs
  • contains specific information about hazard

EM3: Car-to-X Communication

What are typical applications based on CAM?

CAM = Cooperative Awareness Message

- Intersection assis

- Slow vehicle warning

- Blind spot detection

- Connected ACC

- Automatic driving

EM3: Car-to-X Communication

What are typical applications based on infrastructure messages?

- Green light optimal speed advisory

- Signal violation warning

- Remaining red and green traffic times

- Roadworks information

EM3: Car-to-X Communication

What are the advantages of C-ACC over ACC?

- Higher accuracy control of vehicle following gap

- Significantly faster responses to speed changes by observing multiple forward vehicles

- Early detection of cut-ins

- Cooperative adaption of speed to increase traffic volume

EM3: Car-to-X Communication

Which factors influence the communication range?

- Required packet reception success rate by application

- System (modulation & coding)

- Channel characteristics

- Interference (packet collisions)

- Receiver (sensitivity)

- Transmission power

- Antenna and vehicle body

EM3: Car-to-X Communication

What are typical effects influencing the propagation of electromagnetic waves?

  • Free-space path loss 
    • no obstruction
    • attenuation dependent on distance
  • Reflection
    • change in direction of wave
    • vehicles, building, street signs, ...
  • Diffraction
    • waves propagated around object
    • vehicles, buildings, ...
  • Scattering
    • wave encountering object with rough surface
  • Penetration
    • wave penetrates through material
    • window, vegetation, ...

EM3: Car-to-X Communication

Which limitations have the free-space model and the two-way model

Free-space model

calculation based on direct path

- inaccurate in rural area

Two-way model

Additionally consider reflection off ground and hight of antenna.

Leads to constructive and destructive interference based on distance.


EM3: Car-to-X Communication

Which factors influence the free-space path loss?

loss is

  • quadratic with distance
  • quadratic with frequency (antenna effectivity)

EM3: Car-to-X Communication

How do you expect the free-space transmission range for commercial Wi-Fi at 2.4 GHz in comparison to 5.9 GHz?

2.4 GHz has higher range since 5.9 GHz has higher frequency and therefore higher loss.

~ double frequency ➔ 6 dB higher loss

EM3: Car-to-X Communication

Explain the parameters of statistical channel models

  • Path loss (free space, ...)
  • Fading statistics (small-scale) fluctuations in the received power due to interference
  • Fading statistics (large scale) fluctuations due to obstructions in path
  • Delay spread - Average power delivered by multi path components
  • Doppler spread - Widening of spectrum due to different Doppler effects caused by multi path components


EM3: Car-to-X Communication

What is the principle of link budget calculation?

  • Starting with the output power adding all the changes in power gain or loss in transmitter, channel and receiver. The result is the receive power.
  • Calculate noise power based on temperature and bandwidth.
  • Calculate signal to noise ration based on receive power and noise power.
  • Subtract receiver noise from SNR

Based on SNR packet error rate for given modulation sheme can be found in charts.


Melde dich jetzt kostenfrei an um alle Karteikarten und Zusammenfassungen für EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie zu sehen

Singup Image Singup Image
Wave

Andere Kurse aus deinem Studiengang

Für deinen Studiengang EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie gibt es bereits viele Kurse auf StudySmarter, denen du beitreten kannst. Karteikarten, Zusammenfassungen und vieles mehr warten auf dich.

Zurück zur Karlsruher Institut für Technologie Übersichtsseite

Control system development

Electronic System Synthesis

Embedded Systems Computer Architecture

MM2: Management Accounting

Finance and Value

MM2: Financial Accounting

Finance and value

EM3: Driver Assistance Systems

Was ist StudySmarter?

Was ist StudySmarter?

StudySmarter ist eine intelligente Lernapp für Studenten. Mit StudySmarter kannst du dir effizient und spielerisch Karteikarten, Zusammenfassungen, Mind-Maps, Lernpläne und mehr erstellen. Erstelle deine eigenen Karteikarten z.B. für EM3: Car-to-X Communication an der Karlsruher Institut für Technologie oder greife auf tausende Lernmaterialien deiner Kommilitonen zu. Egal, ob an deiner Uni oder an anderen Universitäten. Hunderttausende Studierende bereiten sich mit StudySmarter effizient auf ihre Klausuren vor. Erhältlich auf Web, Android & iOS. Komplett kostenfrei. Keine Haken.

Awards

Bestes EdTech Startup in Deutschland

Awards
Awards

European Youth Award in Smart Learning

Awards
Awards

Bestes EdTech Startup in Europa

Awards
Awards

Bestes EdTech Startup in Deutschland

Awards
Awards

European Youth Award in Smart Learning

Awards
Awards

Bestes EdTech Startup in Europa

Awards