Mathematikdidaktik Prinz at Universität zu Köln

CityCITY: Köln

CountryCOUNTRY: Germany

Your peers in the course Mathematikdidaktik Prinz at the Universität zu Köln create and share summaries, flashcards, study plans and other learning materials with the intelligent StudySmarter learning app.

Check out StudySmarter to see which learning materials your fellow students have already created. Let's go!

Your peers in the course Mathematikdidaktik Prinz at the Universität zu Köln create and share summaries, flashcards, study plans and other learning materials with the intelligent StudySmarter learning app.

Check out StudySmarter to see which learning materials your fellow students have already created. Let's go!

Study with flashcards and summaries for the course Mathematikdidaktik Prinz at the Universität zu Köln

Exemplary flashcards for Mathematikdidaktik Prinz at the Universität zu Köln on StudySmarter:

für Mathematikunterricht passender als „ENTDECKENDES LERNEN“.

Exemplary flashcards for Mathematikdidaktik Prinz at the Universität zu Köln on StudySmarter:

Gegenpol zu entdeckendem Lernen

Exemplary flashcards for Mathematikdidaktik Prinz at the Universität zu Köln on StudySmarter:

Beispielkontexte zu entdeckendem Lernen

Exemplary flashcards for Mathematikdidaktik Prinz at the Universität zu Köln on StudySmarter:

das psychologisch-genetische Prinzip


Exemplary flashcards for Mathematikdidaktik Prinz at the Universität zu Köln on StudySmarter:

weitere didaktische Prinzipien

Exemplary flashcards for Mathematikdidaktik Prinz at the Universität zu Köln on StudySmarter:

Zahlaspekte [6]

Exemplary flashcards for Mathematikdidaktik Prinz at the Universität zu Köln on StudySmarter:

Kriterien zur Beurteilung von Arbeitsmitteln


Exemplary flashcards for Mathematikdidaktik Prinz at the Universität zu Köln on StudySmarter:

Eineindeutigkeitsprinzip (one-one-principle)

Exemplary flashcards for Mathematikdidaktik Prinz at the Universität zu Köln on StudySmarter:

Zählprinzipien

Exemplary flashcards for Mathematikdidaktik Prinz at the Universität zu Köln on StudySmarter:

Freudenthal 

Anzahl oder Zählzahl
wichtiger?

Exemplary flashcards for Mathematikdidaktik Prinz at the Universität zu Köln on StudySmarter:

Kardinalzahlprinzip (cardinal principle)

Exemplary flashcards for Mathematikdidaktik Prinz at the Universität zu Köln on StudySmarter:

Jerome Bruner


Exemplary flashcards for Mathematikdidaktik Prinz at the Universität zu Köln on StudySmarter:

Mathematikdidaktik Prinz

für Mathematikunterricht passender als „ENTDECKENDES LERNEN“.

„LERNEN DURCH GELENKTE ENTDECKUNG“

Mathematikdidaktik Prinz

Gegenpol zu entdeckendem Lernen

LERNEN DURCH BELEHREN

Mathematikdidaktik Prinz

Beispielkontexte zu entdeckendem Lernen

Rechenpyramieden, Hundertertafeln
…Was fällt auf?

Mathematikdidaktik Prinz

das psychologisch-genetische Prinzip


die Entwicklungs- und Verständnisstufen der Schüler und das Entwickeln neuer Lerninhalte auf der Basis dieses Vorwissens
stehen im Vordergrund

Mathematikdidaktik Prinz

weitere didaktische Prinzipien

  • Prinzip der fortschreitenden Schematisierung

  • Prinzip der Isolierung der Schwierigkeiten

Mathematikdidaktik Prinz

Zahlaspekte [6]

  • Kardinalzahlaspekt

  • Ordinalzahlaspekt

  • Maßzahlaspekt

  • Operatoraspekt

  • Rechenzahlaspekt

  • Codierungsaspekt

Mathematikdidaktik Prinz

Kriterien zur Beurteilung von Arbeitsmitteln


Anschauungsmittel (und bildliche Darstellungen) sind nicht
selbsterklärend
• sie sind nur dann hilfreich, wenn der Umgang mit ihn vertraut ist
• eine Fixierung auf ein bestimmtes Anschauungsmittel soll vermieden werden
• es sollte der Aufbau mentaler Vorstellungen von Handlungen
angestrebt werden (Übergang zu symbolischer Ebene nicht zu
früh!)

Mathematikdidaktik Prinz

Eineindeutigkeitsprinzip (one-one-principle)

Jedem der zu zählenden Objekte wird genau ein Zahlwort
zugeordnet und umgekehrt.
(Eins-zu-eins-Zuordnung)

Mathematikdidaktik Prinz

Zählprinzipien

  • Was heißt es, wenn man sagt, ein Kind kann zählen?

  • Zählprinzipien nach Gelman und Gallistel

Mathematikdidaktik Prinz

Freudenthal 

Anzahl oder Zählzahl
wichtiger?

Zahlenreihe ist die Grundlage der Mathematik

Ohne die Zahlenreihe gibt
es keine Mathematik

Mathematikdidaktik Prinz

Kardinalzahlprinzip (cardinal principle)

Das im Abzählprozess zuletzt verwendete Zahlwort gibt die
Mächtigkeit der abgezählten Menge an.

Mathematikdidaktik Prinz

Jerome Bruner


  • Theorie der drei
    Darstellungsebenen

  • Spiralprinzip

Gradient

Sign up for free to see all flashcards and summaries for Mathematikdidaktik Prinz at the Universität zu Köln

Singup Image Singup Image

Other courses from your degree program

For your degree program at the Universität zu Köln there are already many courses on StudySmarter, waiting for you to join them. Get access to flashcards, summaries, and much more.

Back to Universität zu Köln overview page

What is StudySmarter?

What is StudySmarter?

StudySmarter is an intelligent learning tool for students. With StudySmarter you can easily and efficiently create flashcards, summaries, mind maps, study plans and more. Create your own flashcards e.g. for Mathematikdidaktik Prinz at the Universität zu Köln or access thousands of learning materials created by your fellow students. Whether at your own university or at other universities. Hundreds of thousands of students use StudySmarter to efficiently prepare for their exams. Available on the Web, Android & iOS. It’s completely free.

studysmarter schule studium
d

4.5 /5

studysmarter schule studium
d

4.8 /5

How it works

Get a learning plan

Prepare for all of your exams in time. StudySmarter creates your individual learning plan, tailored to your study type and preferences.

Create flashcards

Create flashcards within seconds with the help of efficient screenshot and marking features. Maximize your comprehension with our intelligent StudySmarter Trainer.

Create summaries

Highlight the most important passages in your learning materials and StudySmarter will create a summary for you. No additional effort required.

Study alone or in a group

StudySmarter automatically finds you a study group. Share flashcards and summaries with your fellow students and get answers to your questions.

Statistics and feedback

Always keep track of your study progress. StudySmarter shows you exactly what you have achieved and what you need to review to achieve your dream grades.

1

Learning Plan

2

Flashcards

3

Summaries

4

Teamwork

5

Feedback

There is nothing here for you?

No problem. Sign up for free and create flashcards and summaries for Mathematikdidaktik Prinz at Universität zu Köln in record time with StudySmarter's intelligent learning tool.