CSR 2 at Universität Hamburg

Flashcards and summaries for CSR 2 at the Universität Hamburg

Arrow Arrow

It’s completely free

studysmarter schule studium
d

4.5 /5

studysmarter schule studium
d

4.8 /5

studysmarter schule studium
d

4.5 /5

studysmarter schule studium
d

4.8 /5

Study with flashcards and summaries for the course CSR 2 at the Universität Hamburg

Exemplary flashcards for CSR 2 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Was ist die Licence to Operate

Exemplary flashcards for CSR 2 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Was ist der Unterschied zwischen Shareholder Ansatz und Stakeholder Ansatz?

Exemplary flashcards for CSR 2 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Was ist der Unterschied zwischen primären und sekundären Stakeholdern?

This was only a preview of our StudySmarter flashcards.
Flascard Icon Flascard Icon

Millions of flashcards created by students

Flascard Icon Flascard Icon

Create your own flashcards as quick as possible

Flascard Icon Flascard Icon

Learning-Assistant with spaced repetition algorithm

Sign up for free!

Exemplary flashcards for CSR 2 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Inwiefern unterscheidet sich CSR in Europa und Nordamerika?

Exemplary flashcards for CSR 2 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Was sind die 3 Ebenen der Unternehmenskultur?

Exemplary flashcards for CSR 2 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Was sind die Aufgaben der Unternehmensethik?

Exemplary flashcards for CSR 2 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Was sind die Eigenschaften von CSR?

This was only a preview of our StudySmarter flashcards.
Flascard Icon Flascard Icon

Millions of flashcards created by students

Flascard Icon Flascard Icon

Create your own flashcards as quick as possible

Flascard Icon Flascard Icon

Learning-Assistant with spaced repetition algorithm

Sign up for free!

Exemplary flashcards for CSR 2 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Wie unterscheidet sich deskriptive und normative Ethik?


Exemplary flashcards for CSR 2 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Was ist der Universalisierungsgrundsatz?

Exemplary flashcards for CSR 2 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Was sind Eigenschaften eines rationalen Diskurses?

Exemplary flashcards for CSR 2 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Welche Arten von Stakeholder Management gibt es?

This was only a preview of our StudySmarter flashcards.
Flascard Icon Flascard Icon

Millions of flashcards created by students

Flascard Icon Flascard Icon

Create your own flashcards as quick as possible

Flascard Icon Flascard Icon

Learning-Assistant with spaced repetition algorithm

Sign up for free!

Exemplary flashcards for CSR 2 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Was ist die Voraussetzung für die IImplementierung von Unternehmensethik?


Your peers in the course CSR 2 at the Universität Hamburg create and share summaries, flashcards, study plans and other learning materials with the intelligent StudySmarter learning app.

Get started now!

Flashcard Flashcard

Exemplary flashcards for CSR 2 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

CSR 2

Was ist die Licence to Operate

License to operate: Unternehmen müssen den Erwartungen gerecht werden, sonst fehlt es an Legitimität

CSR 2

Was ist der Unterschied zwischen Shareholder Ansatz und Stakeholder Ansatz?

Shareholder Ansatz

  • Maximierung der Wertschöpfung für Shareholder als oberstes Ziel
  • Effektive und effiziente Steuerung benötigt genaue Zielvorgaben

Stakeholder Ansatz

Maximierung der Wertschöpfung für Stakeholder als oberstes Ziel

CSR 2

Was ist der Unterschied zwischen primären und sekundären Stakeholdern?

Primäre Stakeholder: für Überlebensfähigkeit des Unternehmens zentral

Sekundäre Stakeholder: beeinflussen/ beeinflusst von primären Stakeholder

CSR 2

Inwiefern unterscheidet sich CSR in Europa und Nordamerika?

Europa

  • Gemeinschaft und Staat in der Verantwortung
  • Gemeinsame Werte
  • Integrity Ansatz
  • Mehr Regulierung des Staates
  • Stakeholder Value

Nordamerika

  • Individuum und Unternehmen in der Verantwortung
  • Legalistisch
  • Compliance
  • Eher Anzeizsetzung des Staates
  • Shareholder Value

CSR 2

Was sind die 3 Ebenen der Unternehmenskultur?

  1. Symbole und Artefakte (z.B Kleidung)
  2. Normen und Werte (z.B Leitfaden des Unternehmens)
  3. Grundlegende Annahmen (Umgang miteinander

CSR 2

Was sind die Aufgaben der Unternehmensethik?

  • Reflexion (sind Wege unternehmerischen Handels gerechtfertigt)
  • Identifikation (von Normen und Werten in Unternehmen und Umwelt)
  • Dialog (zu Stakeholdern)
  • Umsetzung (von Maßnahmen zur Institutionalisierung ethischer Reflexion)
  • Rahmenordnung (zur Schließung von Defiziten)

CSR 2

Was sind die Eigenschaften von CSR?

  • Freiwilligkeit (mehr als das Gesetz vorgibt)
  • Management externer Effekte (Internalisieren)
  • Orientierung an Stakeholdern (und Shareholdern)
  • Balance sozialer und ökonomischer Interessen  (Konflikte zwischen CSR und Profitabilität)
  • Praktiken und Werte (Normative Dimension von CSR)
  • Mehr als Philanthropie (Integration in das Kerngeschäft)

CSR 2

Wie unterscheidet sich deskriptive und normative Ethik?


Deskriptiv

  • Beschreibung der Moral von Individuen und Gruppen
  • empirisch

Normativ

  • Verbindliche Aussagen, wie der Mensch handeln soll
  • normativ


CSR 2

Was ist der Universalisierungsgrundsatz?

Zustimmung nur möglich, wenn Folgen von allen zwanglos akzeptiert werden können

CSR 2

Was sind Eigenschaften eines rationalen Diskurses?

  • Inklusivität
  • Gleichverteilung kommunikativer Fähigkeiten
  • Aufrichtigkeitsbedingung
  • Abwesenheit von äußeren und inneren Zwängen

außerdem wichtig: Zwang des besseren Argumentes

CSR 2

Welche Arten von Stakeholder Management gibt es?

Deskriptiv: Erklärung anhand von beobachtbaren Verhalten

Instrumentell: Fokus auf Performance-Vorteile durch Stakeholder-Management

Normative: Rechtfertigung über moralische und philosophische Theorie

CSR 2

Was ist die Voraussetzung für die IImplementierung von Unternehmensethik?


  • Top-Management Commitment
  • Stakeholder Dialoge
  • Transparenz
  • Wirksame Kontroll- und Prüfverfahren auf allen Ebenen der Tripple-bottom Linie
  • Vergütungsrelevanz von CSR
  • Werteorientierung in der Unternehmenskultur
  • Organisatorische Verankerung von CSR in Unternehmen

Sign up for free to see all flashcards and summaries for CSR 2 at the Universität Hamburg

Singup Image Singup Image
Wave

Other courses from your degree program

For your degree program CSR 2 at the Universität Hamburg there are already many courses on StudySmarter, waiting for you to join them. Get access to flashcards, summaries, and much more.

Back to Universität Hamburg overview page

2 - Ethics & CSR

CPC 2

chap 2

What is StudySmarter?

What is StudySmarter?

StudySmarter is an intelligent learning tool for students. With StudySmarter you can easily and efficiently create flashcards, summaries, mind maps, study plans and more. Create your own flashcards e.g. for CSR 2 at the Universität Hamburg or access thousands of learning materials created by your fellow students. Whether at your own university or at other universities. Hundreds of thousands of students use StudySmarter to efficiently prepare for their exams. Available on the Web, Android & iOS. It’s completely free.

Awards

Best EdTech Startup in Europe

Awards
Awards

EUROPEAN YOUTH AWARD IN SMART LEARNING

Awards
Awards

BEST EDTECH STARTUP IN GERMANY

Awards
Awards

Best EdTech Startup in Europe

Awards
Awards

EUROPEAN YOUTH AWARD IN SMART LEARNING

Awards
Awards

BEST EDTECH STARTUP IN GERMANY

Awards
X

StudySmarter - The study app for students

StudySmarter

4.5 Stars 1100 Rating
Start now!
X

Good grades at university? No problem with StudySmarter!

89% of StudySmarter users achieve better grades at university.

50 Mio Flashcards & Summaries
Create your own content with Smart Tools
Individual Learning-Plan

Learn with over 1 million users on StudySmarter.

Already registered? Just go to Login