All. Psychologie 1 at Universität Hamburg

Flashcards and summaries for All. Psychologie 1 at the Universität Hamburg

Arrow

100% for free

Arrow

Efficient learning

Arrow

100% for free

Arrow

Efficient learning

Arrow

Synchronization on all devices

Arrow Arrow

It’s completely free

studysmarter schule studium
d

4.5 /5

studysmarter schule studium
d

4.8 /5

studysmarter schule studium
d

4.5 /5

studysmarter schule studium
d

4.8 /5

Study with flashcards and summaries for the course All. Psychologie 1 at the Universität Hamburg

Exemplary flashcards for All. Psychologie 1 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Neurokognitives Modell (Friederici (1995)):

Reanalyse

Exemplary flashcards for All. Psychologie 1 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Neurokognitives Modell (Friederici (1995))

Exemplary flashcards for All. Psychologie 1 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Unterschied: Holzweg- und Einschränklungsmodell

Exemplary flashcards for All. Psychologie 1 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Holzweg Modell (Frazier und Rainer (1982)) (engl. „garden-path“)

Exemplary flashcards for All. Psychologie 1 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Neurokognitives Modell (Friederici (1995)):

Prüfung

Exemplary flashcards for All. Psychologie 1 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Neurokognitives Modell (Friederici (1995)):

Parsing

Exemplary flashcards for All. Psychologie 1 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Beschreibe den Wada-Test!

Exemplary flashcards for All. Psychologie 1 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Was ist die Sensible Periode?

Exemplary flashcards for All. Psychologie 1 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Wodurch treten Sprachstörungen auf?

Exemplary flashcards for All. Psychologie 1 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

Einschränkungsmodelle (engl. „constraint-satisfaction“)

Exemplary flashcards for All. Psychologie 1 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

N400

Exemplary flashcards for All. Psychologie 1 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

P600

Your peers in the course All. Psychologie 1 at the Universität Hamburg create and share summaries, flashcards, study plans and other learning materials with the intelligent StudySmarter learning app.

Get started now!

Flashcard Flashcard

Exemplary flashcards for All. Psychologie 1 at the Universität Hamburg on StudySmarter:

All. Psychologie 1

Neurokognitives Modell (Friederici (1995)):

Reanalyse

= wiederholte Analyse des Satzes
– späte Positivierung, wenn Fehler erkannt

All. Psychologie 1

Neurokognitives Modell (Friederici (1995))

3 Phasen:

Parsing

Prüfung

Reanalyse

All. Psychologie 1

Unterschied: Holzweg- und Einschränklungsmodell

– unterschiedlicher großer Einfluss de syntaktischen Struktur gegenüber anderen Einflüssen (u.a. lexikalische Semantik) auf die Auslösung mehrdeutiger Sätze
– Unterschiedliche Annahmen über Parsing: ein- oder zweistufiger Prozess
Bisher unklar, welche besser und richtig ist!

All. Psychologie 1

Holzweg Modell (Frazier und Rainer (1982)) (engl. „garden-path“)

Schritt 1: werden syntaktische und semantische Informationen verarbeitet
– dabei wird nacheinander immer nur eine Bedeutungsalternative erwogen
-> serielle Verarbeitung

– Schritt 2: Bewertung der Plausibilität der Entscheidung nach pragmatischen und semantischen Kriterien (Kontext)
-> Auswahl einer einzigen Deutungsalternative
– Prinzip der späten Schließung: dem gerade analysiertem Satzteil werden so lange neue Wörter zugeordnet, wie sie in den Satzteil eingegliedert werden können

All. Psychologie 1

Neurokognitives Modell (Friederici (1995)):

Prüfung

= Bedeutung der Wörter wird im mentalen Lexikon abgerufen
– Integration jedes Wortes im Satzkontext
– Bei Fehler -> Negativierung

All. Psychologie 1

Neurokognitives Modell (Friederici (1995)):

Parsing

= syntaktische Information wird analysiert

bottom-up: einzelne Wörter zum Satz
– Verwendung der Kategoriezugehörigkeit eines Wortes (Verb, Nomen,…)
– top-down: erwartungsgesteuert von Phrase/Satz zu Wörtern

– Beginn des Satzes löst Erwartungshaltung aus: Sonst -> Negativierung!

All. Psychologie 1

Beschreibe den Wada-Test!

– VP soll Alphabet aufsagen oder laut zählen
– Dann wird in die linke oder recht Halsschlagader ein Narkosemittel gespritzt

-> setzt die entsprechend rechte oder linke Hemisphäre für einige Minuten außer Kraft
-> Bei Leistungsausfällen in der Sprachproduktion wurde die dominante Seite getroffen

All. Psychologie 1

Was ist die Sensible Periode?

= abgeschwächte Variante der kritischen Periode
Ein Organismus ist während einer bestimmten Lebensphase besondern empfänglich für Stimulation

All. Psychologie 1

Wodurch treten Sprachstörungen auf?

Sprachstörungen treten durch Verletzungen im Gehirn auf: insb. Linke Hemisphäre!

All. Psychologie 1

Einschränkungsmodelle (engl. „constraint-satisfaction“)

– syntaktische Analyse wird durch andere Einflüsse ergänzt (z.B.: lexikalische
Semantik)

All. Psychologie 1

N400

= negativer Ausschlag des EEG-Signales (400 Millisekunden nach Beginn der Darbietung)
– spiegelt die Einordnung des Wortes in seinen Bedeutungskontext wider
– Z.B.: Fehler im Satz -> Verletzung der erwarteten Struktur -> Negativierung

All. Psychologie 1

P600

= positiver Ausschlag des EEG-Signals (600 Millisekunden nach Darbietung)

Sign up for free to see all flashcards and summaries for All. Psychologie 1 at the Universität Hamburg

Singup Image Singup Image
Wave

Other courses from your degree program

For your degree program Human-Computer Interaction at the Universität Hamburg there are already many courses on StudySmarter, waiting for you to join them. Get access to flashcards, summaries, and much more.

Back to Universität Hamburg overview page

Allgemeine Psychologie

Mathematik

What is StudySmarter?

What is StudySmarter?

StudySmarter is an intelligent learning tool for students. With StudySmarter you can easily and efficiently create flashcards, summaries, mind maps, study plans and more. Create your own flashcards e.g. for All. Psychologie 1 at the Universität Hamburg or access thousands of learning materials created by your fellow students. Whether at your own university or at other universities. Hundreds of thousands of students use StudySmarter to efficiently prepare for their exams. Available on the Web, Android & iOS. It’s completely free.

Awards

Best EdTech Startup in Europe

Awards
Awards

EUROPEAN YOUTH AWARD IN SMART LEARNING

Awards
Awards

BEST EDTECH STARTUP IN GERMANY

Awards
Awards

Best EdTech Startup in Europe

Awards
Awards

EUROPEAN YOUTH AWARD IN SMART LEARNING

Awards
Awards

BEST EDTECH STARTUP IN GERMANY

Awards

How it works

Top-Image

Get a learning plan

Prepare for all of your exams in time. StudySmarter creates your individual learning plan, tailored to your study type and preferences.

Top-Image

Create flashcards

Create flashcards within seconds with the help of efficient screenshot and marking features. Maximize your comprehension with our intelligent StudySmarter Trainer.

Top-Image

Create summaries

Highlight the most important passages in your learning materials and StudySmarter will create a summary for you. No additional effort required.

Top-Image

Study alone or in a group

StudySmarter automatically finds you a study group. Share flashcards and summaries with your fellow students and get answers to your questions.

Top-Image

Statistics and feedback

Always keep track of your study progress. StudySmarter shows you exactly what you have achieved and what you need to review to achieve your dream grades.

1

Learning Plan

2

Flashcards

3

Summaries

4

Teamwork

5

Feedback