BMGT at Universität Frankfurt am Main

Flashcards and summaries for BMGT at the Universität Frankfurt am Main

Arrow Arrow

It’s completely free

studysmarter schule studium
d

4.5 /5

studysmarter schule studium
d

4.8 /5

studysmarter schule studium
d

4.5 /5

studysmarter schule studium
d

4.8 /5

Study with flashcards and summaries for the course BMGT at the Universität Frankfurt am Main

Exemplary flashcards for BMGT at the Universität Frankfurt am Main on StudySmarter:

Branchenanalyse: 

-Ausgangspunkt:
-Allerdings:

Exemplary flashcards for BMGT at the Universität Frankfurt am Main on StudySmarter:

1. Bestehende Konkurrenten



Exemplary flashcards for BMGT at the Universität Frankfurt am Main on StudySmarter:

Management = Strategie und Organisation


Erkläre Strategie und Organisation und nenne Instrumente
This was only a preview of our StudySmarter flashcards.
Flascard Icon Flascard Icon

Millions of flashcards created by students

Flascard Icon Flascard Icon

Create your own flashcards as quick as possible

Flascard Icon Flascard Icon

Learning-Assistant with spaced repetition algorithm

Sign up for free!

Exemplary flashcards for BMGT at the Universität Frankfurt am Main on StudySmarter:

2. Substitute und Komplemente



Exemplary flashcards for BMGT at the Universität Frankfurt am Main on StudySmarter:

4. Marktmacht der Zulieferer

Exemplary flashcards for BMGT at the Universität Frankfurt am Main on StudySmarter:

Fünf Gründe, die die Profitabilität von Branchen beeinflussen - Porters Five Forces

Exemplary flashcards for BMGT at the Universität Frankfurt am Main on StudySmarter:

Probleme anderer Ansätze (Keine ökon. Prinzipien)
This was only a preview of our StudySmarter flashcards.
Flascard Icon Flascard Icon

Millions of flashcards created by students

Flascard Icon Flascard Icon

Create your own flashcards as quick as possible

Flascard Icon Flascard Icon

Learning-Assistant with spaced repetition algorithm

Sign up for free!

Exemplary flashcards for BMGT at the Universität Frankfurt am Main on StudySmarter:

Concentration Ratios

Exemplary flashcards for BMGT at the Universität Frankfurt am Main on StudySmarter:

Ökonomische Prinzipien des Management:

Exemplary flashcards for BMGT at the Universität Frankfurt am Main on StudySmarter:

3. Marktmacht der Käufer

Exemplary flashcards for BMGT at the Universität Frankfurt am Main on StudySmarter:

Unternehmenserfolg genauer:

4 Steps zum Unternehmenswert
This was only a preview of our StudySmarter flashcards.
Flascard Icon Flascard Icon

Millions of flashcards created by students

Flascard Icon Flascard Icon

Create your own flashcards as quick as possible

Flascard Icon Flascard Icon

Learning-Assistant with spaced repetition algorithm

Sign up for free!

Exemplary flashcards for BMGT at the Universität Frankfurt am Main on StudySmarter:

Was bestimmt den Unternehmenserfolg?

Your peers in the course BMGT at the Universität Frankfurt am Main create and share summaries, flashcards, study plans and other learning materials with the intelligent StudySmarter learning app.

Get started now!

Flashcard Flashcard

Exemplary flashcards for BMGT at the Universität Frankfurt am Main on StudySmarter:

BMGT

Branchenanalyse: 

-Ausgangspunkt:
-Allerdings:
Ausgangspunkt:
-Märkte sind effizient
-umkämpfte Märkte
=> Möglichkeit auf hohen Gewinn-> Viele Marktteilnehmer versuchen diese Möglichkeit wahrzunehmen.

Allerdings:
-Branchen entwickeln sich unterschiedlich (nicht alle    
   gem. Grundsatz effizienter Märkte)
-3 Ursachen:
   1. Geschütztes Umfeld, hohe Eintrittsbarrieren
   2. Antizipation von Marktveränderungen u. Schnelle   
   Reaktion
   3.Wettbewerbsvorteile (z.B. Technologie)
-WICHTIGER ASPEKT: 
   Marktstruktur und Unternehmensumfeld

BMGT

1. Bestehende Konkurrenten



1. Moderne Industrieökonomie sieht Marktstruktur als endogen an
2. Wichtiges Grundproblem: Identifizierung u. Abgrenzung des relevanten Marktes
3. Grundidee: Je größer Anzahl an Wettbewerbern, desto intensiver der Wettbewerb

BMGT

Management = Strategie und Organisation


Erkläre Strategie und Organisation und nenne Instrumente
Strategie:
-Wie positioniert man sich im Wettbewerbsumfeld
-Instrumente: Preise, Produktqualität, Investitionen,...

Organisation:
-Was tun um aus Inputs bestmöglichen Output zu erstellen?
-Instrumente: Entscheidungsrechte, Entlohnung, Bewertung,...

BMGT

2. Substitute und Komplemente



- Unternehmen sind auch vom Wettbewerb durch ähnliche Produkte betroffen

-emp Messgröße: Kreuzpreiselastizität der Nachfrage für Güter auf anderen Märkten

-Ausmaß an Produktdifferenzierung wichtig!

BMGT

4. Marktmacht der Zulieferer
- Kann hohen Einfluss auf die Unternehmensgewinne haben

-Oftmals strategische Beziehung zwischen Unternehmen und Zulieferern

BMGT

Fünf Gründe, die die Profitabilität von Branchen beeinflussen - Porters Five Forces
1. Bestehende Konkurrenten
2. Substitute und Komplemente
3. Marktmacht der Käufer
4. Marktmacht der Zulieferer
5. Potentielle Wettbewerber


BMGT

Probleme anderer Ansätze (Keine ökon. Prinzipien)
-basieren häufig auf vergangenen Entwicklungen
-beachten nicht das Wettbewerbsumfeld
-lassen sich nicht unbedingt verallgemeinern
-nicht aus datengestützten Analysen sondern aus individueller Intuition oder Erfahrung

BMGT

Concentration Ratios

Emp. Messgröße
= Marktanteil der X größten Unternehmen der Branche


BMGT

Ökonomische Prinzipien des Management:
-Explizite Annahmen und rigorose Analyse
-Allgemeiner Ansatz, der für verschiedene Ausgangslagen genutzt werden kann
-Nicht auf dem Einzelfall basierend
-Klarer methodischer Zusammenhang zwischen Strategie, Organisation u. Unternehmensergebnis
-Zentrale Beiträge zur Management Literatur basieren auf ökon. Theorien z.b. Porters Five Forces

BMGT

3. Marktmacht der Käufer
-in verschiedenen Branchen verschieden stark ausgeprägt

BMGT

Unternehmenserfolg genauer:

4 Steps zum Unternehmenswert
Umwelt -> Strategie -> Organisationsaerchitektur -> Anreize & Aktionen -> UNTERNEHMENSWERT

BMGT

Was bestimmt den Unternehmenserfolg?
Unternehmensstrategie & Unternehmensorganisation

Sign up for free to see all flashcards and summaries for BMGT at the Universität Frankfurt am Main

Singup Image Singup Image
Wave

Other courses from your degree program

For your degree program BMGT at the Universität Frankfurt am Main there are already many courses on StudySmarter, waiting for you to join them. Get access to flashcards, summaries, and much more.

Back to Universität Frankfurt am Main overview page

日本語

Digital Busines

OMAR 3&4

Management

Accounting 1

Recht(Meins)

Fachwirt für Marketing

Finanzen

BMB at

Leibniz Universität Hannover

BMT at

TU München

BM at

Fachhochschule Dortmund

MGT at

Fachhochschule Münster

MGT at

Fachhochschule Münster

Similar courses from other universities

Check out courses similar to BMGT at other universities

Back to Universität Frankfurt am Main overview page

What is StudySmarter?

What is StudySmarter?

StudySmarter is an intelligent learning tool for students. With StudySmarter you can easily and efficiently create flashcards, summaries, mind maps, study plans and more. Create your own flashcards e.g. for BMGT at the Universität Frankfurt am Main or access thousands of learning materials created by your fellow students. Whether at your own university or at other universities. Hundreds of thousands of students use StudySmarter to efficiently prepare for their exams. Available on the Web, Android & iOS. It’s completely free.

Awards

Best EdTech Startup in Europe

Awards
Awards

EUROPEAN YOUTH AWARD IN SMART LEARNING

Awards
Awards

BEST EDTECH STARTUP IN GERMANY

Awards
Awards

Best EdTech Startup in Europe

Awards
Awards

EUROPEAN YOUTH AWARD IN SMART LEARNING

Awards
Awards

BEST EDTECH STARTUP IN GERMANY

Awards
X

StudySmarter - The study app for students

StudySmarter

4.5 Stars 1100 Rating
Start now!
X

Good grades at university? No problem with StudySmarter!

89% of StudySmarter users achieve better grades at university.

50 Mio Flashcards & Summaries
Create your own content with Smart Tools
Individual Learning-Plan

Learn with over 1 million users on StudySmarter.

Already registered? Just go to Login