Internationales Managment at FernUniversität in Hagen

Flashcards and summaries for Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen

Arrow Arrow

It’s completely free

studysmarter schule studium
d

4.5 /5

studysmarter schule studium
d

4.8 /5

studysmarter schule studium
d

4.5 /5

studysmarter schule studium
d

4.8 /5

Study with flashcards and summaries for the course Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen

Exemplary flashcards for Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen on StudySmarter:

transnationale Unternehmen

Exemplary flashcards for Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen on StudySmarter:

Integration der Märkte

Exemplary flashcards for Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen on StudySmarter:

unternehmensbezogene Ziele

This was only a preview of our StudySmarter flashcards.
Flascard Icon Flascard Icon

Millions of flashcards created by students

Flascard Icon Flascard Icon

Create your own flashcards as quick as possible

Flascard Icon Flascard Icon

Learning-Assistant with spaced repetition algorithm

Sign up for free!

Exemplary flashcards for Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen on StudySmarter:

Ursachen der Internationalisierung 

wirtschaftliche Aspekte

Exemplary flashcards for Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen on StudySmarter:

Ursachen der Internationalisierung 

politische Aspekte

Exemplary flashcards for Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen on StudySmarter:

Motiv

Exemplary flashcards for Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen on StudySmarter:

Ursachen der Internationalisierung

technische Aspekte

This was only a preview of our StudySmarter flashcards.
Flascard Icon Flascard Icon

Millions of flashcards created by students

Flascard Icon Flascard Icon

Create your own flashcards as quick as possible

Flascard Icon Flascard Icon

Learning-Assistant with spaced repetition algorithm

Sign up for free!

Exemplary flashcards for Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen on StudySmarter:

Wovon hängen Internationalisierungsentscheidungen ab?

Exemplary flashcards for Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen on StudySmarter:

Absatzmarktorientierte Ziele

Exemplary flashcards for Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen on StudySmarter:

Kosten- und ertragsorientierte Ziele

Exemplary flashcards for Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen on StudySmarter:

Beschaffungsorientierte Ziele

This was only a preview of our StudySmarter flashcards.
Flascard Icon Flascard Icon

Millions of flashcards created by students

Flascard Icon Flascard Icon

Create your own flashcards as quick as possible

Flascard Icon Flascard Icon

Learning-Assistant with spaced repetition algorithm

Sign up for free!

Exemplary flashcards for Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen on StudySmarter:

Internationalisierung/Globaliserung 
kontroverse Positionen

Your peers in the course Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen create and share summaries, flashcards, study plans and other learning materials with the intelligent StudySmarter learning app.

Get started now!

Flashcard Flashcard

Exemplary flashcards for Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen on StudySmarter:

Internationales Managment

transnationale Unternehmen

  • Kombination von globaler Effizienz und lokaler Anpassung mit weltweiter Lernfähigkeit
  • Tochtergesellschaften haben differenzierte und spezialisierte Rollen
  • Rollen können in unterschiedlichen Bereichen ausgeübt werden

Internationales Managment

Integration der Märkte

  • wird deutlich anhand des Wachstums des Welthandelsvolumens (überproportional im vergleich zum Weltsozialprodukt) und der dynamischen Entwicklung der grenzüberschreitenden Investitionen
  • deutsche Volkswirtschaft weist spürbaren & zunehmenden Handelsbilanzüberschuss seit der 1960er auf

Internationales Managment

unternehmensbezogene Ziele

  • Differenzierung nach absatzmarktorientieren, kosten- und ertragsorientierten und beschaffungsorientierten Zielen
  • unternehmensbezogene Beweggründe

Internationales Managment

Ursachen der Internationalisierung 

wirtschaftliche Aspekte

  • steigende Entwicklungs- und Fertigungskosten bei gleichzeitig kürzeren Produktlebenszyklen zwingen zu größeren Absatzvolumina
  • dies ist nur auf grenzüberschreitenden Märkten realisierbar
  • Bedeutung der Herkunft von Produkten abgenommen, während die Marke mehr bedeutet 

Internationales Managment

Ursachen der Internationalisierung 

politische Aspekte

  • bis 2017: Wegfall staatlicher Restriktionen und Reglementierungen
  • Handelshemmnisse und Beschränkungen von Investitionen haben deutlich abgenommen

Internationales Managment

Motiv

  • innerer Spannungszustand, der gerichtetes Verhalten auslöst
  • bezieht sich auf das Individuum
  • individuelle Beweggründe

Internationales Managment

Ursachen der Internationalisierung

technische Aspekte

  • Kosten für Technologie drastisch zurückgegangen 
  • weltweite Transparenz ist erhöht und hat Wettbewerb verstärkt
  • klassische Standortvorteile haben an Bedeutung verloren, da große Teile der Weltbevölkerung Zugang zu elektronischen Medien haben

Internationales Managment

Wovon hängen Internationalisierungsentscheidungen ab?

  • absatzmarktorientierte Ziele
  • Kostensenkung
  • Innovation auf Basis erweiterten Know-hows
  • konkrete Entscheidungen hängen meist von mehreren Zielsetzungen, sowie vielen Einflussfaktoren im Gastland und des Inlandsmarkts ab

Internationales Managment

Absatzmarktorientierte Ziele

  • Erhöhung der Marktpräsenz
  • Ausgleich saisonbedingter Nachfrageschwankungen auf Inlandsmarkt
  • Verringerung der Wettbewerbsvorteile der im Ausland investierenden Konkurrenten durch eigene Investitionen (Band-Wagon-Effekt)
  • Sicherung des Absatzes bei Verlagerung der Produktion wichtiger inländischer Partner (Kielwasser-Investitionen von Zulieferunternehmen)

  • Langfristige Sicherung des Weltmarktanteils (z. B. weil Konkurrenten den Heimatmarkt bearbeiten; Cross Investment)

  • Nutzung von Phasenverschiebungen im Produktlebenszyklus
  • Stabilisierung des Umsatzes des Gesamtunternehmens durch Belieferung verschiedener Märkte mit unterschiedlichen Konjunkturzyklen
  • Überwindung von Sättigungserscheinungen auf dem heimischen Markt, Ausweichen auf Auslandsmärkte mit geringem Wettbewerbsdruck
  • Umgehen tarifärer und nicht-tarifärer Handelshemmnisse

Internationales Managment

Kosten- und ertragsorientierte Ziele

  • Risikostreuung

  • Auslastung vorhandener oder zu schaffender Kapazität

  • Kompensation von Wechselkursschwankungen

  • Ausgleich von Standortnachteilen

  • Nutzung von Kostenvorteilen durch Produktion im Ausland (z. B. niedrigere Lohn- bzw. Transportkosten)

  • Verteilung der F&E-Ausgaben durch größere Stückzahlen

  • Kostensenkung durch Nutzung von Economies of Scale

  • Verhinderung von Know-how-Abfluss

  • Nutzung staatlicher Förderprogramme

Internationales Managment

Beschaffungsorientierte Ziele


  • Nutzung des Arbeitskräftepotenzials
  • Verbesserung der Chancen für alternative, später zu realisierende Markteintrittsformen (z. B. Gewinnung geeigneter Partner für ein Joint Venture)
  • Erwerb / Nutzung von Know-how
  • Sicherung der Rohstoffversorgung


Internationales Managment

Internationalisierung/Globaliserung 
kontroverse Positionen
Positiv
  • Abbau von Reglementierungen
  • verbesserung der Ressourcenallokation
  • wachstum der Weltwirtschaft 
  • Erhöhung des Wohlstands großer Bevölkerungskreise 
Negativ
  • Arbeitslosigkeit
  • probleme der Sozialsysteme in Industrienationen
  • Ausbeutung von Arbeitskräften 
  • Umweltzerstörung in Entwicklungs- und Schwellenländern 

Sign up for free to see all flashcards and summaries for Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen

Singup Image Singup Image
Wave

Other courses from your degree program

For your degree program Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen there are already many courses on StudySmarter, waiting for you to join them. Get access to flashcards, summaries, and much more.

Back to FernUniversität in Hagen overview page

Business Intelligence

IT Governance

Business/ IT Alignment

32711 Business Intelligence

Zukunftsweisende Führung

Business Intelligence

Internationales Management

Konzerncontrolling

31771 - Informationsmanagement

SAP_TS410

Internationales Management at

Hochschule Fresenius

Internationales Management at

FernUniversität in Hagen

Internationales Management at

FernUniversität in Hagen

Internationales Management at

FernUniversität in Hagen

Internationales Management at

FernUniversität in Hagen

Similar courses from other universities

Check out courses similar to Internationales Managment at other universities

Back to FernUniversität in Hagen overview page

What is StudySmarter?

What is StudySmarter?

StudySmarter is an intelligent learning tool for students. With StudySmarter you can easily and efficiently create flashcards, summaries, mind maps, study plans and more. Create your own flashcards e.g. for Internationales Managment at the FernUniversität in Hagen or access thousands of learning materials created by your fellow students. Whether at your own university or at other universities. Hundreds of thousands of students use StudySmarter to efficiently prepare for their exams. Available on the Web, Android & iOS. It’s completely free.

Awards

Best EdTech Startup in Europe

Awards
Awards

EUROPEAN YOUTH AWARD IN SMART LEARNING

Awards
Awards

BEST EDTECH STARTUP IN GERMANY

Awards
Awards

Best EdTech Startup in Europe

Awards
Awards

EUROPEAN YOUTH AWARD IN SMART LEARNING

Awards
Awards

BEST EDTECH STARTUP IN GERMANY

Awards
X

StudySmarter - The study app for students

StudySmarter

4.5 Stars 1100 Rating
Start now!
X

Good grades at university? No problem with StudySmarter!

89% of StudySmarter users achieve better grades at university.

50 Mio Flashcards & Summaries
Create your own content with Smart Tools
Individual Learning-Plan

Learn with over 1 million users on StudySmarter.

Already registered? Just go to Login